Na wstępie warto zadać sobie pytanie:

Czy lody są bardzo niezalecane w kwestiach odchudzania czy wręcz przeciwnie może pomagają w odchudzaniu?

Jestem osobą, która w wieku 28 -29 lat zaczęła swoją przygodę z odchudzaniem, która trwa już ponad 2 lata. Ty też możesz  ją zacząć, bez względu na to w jakim jesteś wieku i czym zajmujesz się zawodowo. Wcale nie musisz stawiać na głowie, żeby to zrobić i schudnąć 10, 20 czy 25 kilogramów tak jak ja.

Lody są zimne, więc odchudzają… ??

Wspominając o teorii, która podaje że lody jakoby mogły wspomagać nasz organizm w odchudzaniu, ponieważ są zimne, więc dostarczając je do organizmu  jest on zmobilizowany do tego, żeby produkować ciepło, a to ciepło pozyskuje z tłuszczu. Jest to kompletną bzdurą, a jeżeli w tym momencie zaświeciła Ci się czerwona lampka to jesteś na dobrej drodze, natomiast jeżeli pojawił się tutaj element „wątpliwości” to muszę wyprowadzić Cię z błędu.

Lody mogą kojarzyć się z mlekiem a co za tym idzie wiele osób kojarzy je sobie z białkiem. Niestety lody z białkiem mają mało wspólnego, natomiast lody to przede wszystkim cukier i węglowodany proste.

Czy można jeść lody przy odchudzaniu?

Moje podejście w kwestii odchudzania jest dość liberalne, ,”jedz co chcesz”, ale zachowaj pewne zasady. Możemy jeść wszystko na co mamy ochotę pod warunkiem, że zmieścimy się w kaloriach i zachowamy ich ilość.

Każdy z nas ma jakieś zero kaloryczne czyli taką wartość kalorii, którą może przyjmować w ciągu dnia, która sprawia, że ani nie chudniemy, ani nie tyjemy. Tutaj oczywistą rzeczą jest, że jeżeli chcesz chudnąć musisz dostarczać sobie mniej kalorii i musisz mieć deficyt kaloryczny.

Tutaj odsyłam osoby początkujące do tego jak opracować sobie deficyt kaloryczny w oparciu o makro składniki:

JAK obliczyć zero kaloryczne i makroskładniki

Odchudzanie to nie tylko jedzenie

Oczywiście zachęcam do wdrożenia też ćwiczeń fizycznych, ćwiczeń całego ciała nie musi być to koniecznie siłownia. Wpisuje się w to także spożywanie czego się chce, ale ważne że utrzymamy kalorie w ryzach. Zapytasz pewnie „rozumiem, że lody się w to wpisują?” – teoretycznie tak. Wiem z doświadczenia, że osoby początkujące często zbyt dobitnie biorą do siebie hasło jedz co chcesz. Częstym zjawiskiem jest sytuacja, że jemy co chcemy w co wpisuje się śmieciowe jedzenie to przetworzone, słodycze itd.

Kalorie są jak pieniądze

Przez wyżej wspomniane jedzenie bardzo szybko możemy podbić sobie kalorie przez co nie zostaje nam tych kalorii na to jedzenie, które jest bardziej syte i wartościowe. Można porównać to do zarabiania pieniędzy, przypuścimy że zarabiasz 3 tysiące złotych i rozsądny człowiek najpierw weźmie pod uwagę opłacenie rachunków, przeznaczenie pieniędzy na jedzenie, zatankowanie samochodu, jakąś część odłoży a reszta, która zostanie przeznaczy na własne zachcianki. Może z tą resztą zrobić co chce, bo te najważniejsze potrzeby zostały spełnione. Dokładnie tak samo powinno być z jedzeniem.

Masz jakąś pulę kalorii zaplanowaną na dzień i podczas planowania dnia warto uwzględnić te produkty, którymi się najemy. Przykładem posiłku może być kasza, surówka, mięso. Z takiego zestawu powiedzmy, że masz około 400 kcal. Z racji tej, że na posiłek masz 600 kcal do tego możesz zjeść jeszcze kawałek czekolady, jakiegoś cukierka czy nawet jeśli musisz możesz napić się słodkiego napoju.

Jeżeli podejdziesz do tego w zupełnie inny sposób i na początku napijesz się napoju, zjesz coś słodkiego ewentualnie zjesz hamburgera to wtedy okaże się, że nie wystarczyło Ci kalorii na te pełnowartościowe posiłki.

Lody lodom NIE równe

Wracając do lodów, na wstępie podkreślam, że lody lodom nie są równe.

Mały ,,lód wodny” sorbet –  pomijając skład tych lodów, tego typu lody mają relatywnie mało kalorii około 80 kcal.

Ile kalorii mają lody wodne?

Lody gałkowe –  często pomijany w nich jest wafelek on też składa się z cukru mąki pszennej tam też często występuje jakaś posypka czy polewa czekoladowa i na całość się złoży około 130 kcal, nie będzie tragedią jeżeli zjesz to w określonych warunkach.

Ile kalorii mają lody gałkowe?

Mały biały lód śmietankowy na patyku –  taki lód będzie miał około 140 kcal, tam każdy dodatek będzie sprawiał, że każdy będzie miał coraz więcej kalorii.

Ile kalorii mają lody śmietankowe na patyku?

Lody rożki – są dość solidne w różne dodatki, wafelki, polewy czy posypki co nam da około 190 kcal.

Ile kalorii mają lody różki?

Deser lodowy – z skład którego wchodzi bita śmietana, dużo polewy, wafle i wiele innych dodatków mogą mieć nawet więcej niż 400 kcal ciekawostką jest, że mogą być równowartością posiłku, którym można się solidnie najeść.

Ile kalorii ma deser lodowy?

Lody opakowanie 660g – producent podaje, że takie lody mają 262kcal w 100g, gdybyśmy zjedli całe opakowanie to mamy 1729g. Dajcie mi znać w komentarzu czy komuś kiedyś zdarzyło się zjeść całego.

Ile kalorii ma duże opakowanie lodów?

Zestawienie 190 kcal loda z talerzem ziemniaków 140 kcal – Czym się bardziej najesz? Tylko, jeżeli kaloria to energia to czy to ma jakiekolwiek znaczenie czy zjem 1/3 opakowania lodów czy zjem miskę ziemniaków z kurczakiem? Jest to bardzo ważny punkt, bo ma to znaczenie ,,kaloria kalorii nie równa” Warto sobie poczytać na temat makro i mikro składników, bo tutaj nie tylko ilość się liczy, ale też jakość. Tutaj zwykłe ziemniaki czy makaron one dostarczą nam tutaj więcej dobrych składników niż lód, który dostarczy nam przede wszystkim cukru i pustych kalorii, które później odłożą się w formie tkanki tłuszczowej.

Uproszczony wykres glikemii po zjedzeniu lodów

Glikemia po zjedzeniu lodów

Jest to uproszczony wykres glikemii czyli w skrócie tego jak cukier zachowuje się w  naszym organizmie. Ma to duże znaczenie przede wszystkim w tym jak odczuwamy głód ma wpływ na nasze samopoczucie i też na to czy mamy siłę i energię. Spożywając lody dostarczasz sobie cukier prosty na wykresie jest to czerwona linia. Działa to w następujący sposób, że stężenie cukru we krwi w naszym organizmie szybko wskakuje do góry. W szczytowym momencie czerwonej linii nasz organizm wyrzuca insulinę i ta insulina stara się tym cukrem rozdysponować – wtłoczyć do naszych tkanek, żeby pozyskać z niego energię z tym z czym sobie nie poradzi w dużej mierze zostaje to zamienione w tłuszcz (energię odłożoną na później).

Zielona linia pokazuje jak w naszym ciele zachowują się węglowodany złożone (cukry złożone) będą to na przykład produkty z niskim indeksem glikemicznym i wtedy ten cukier jest uwalniany z takich produktów relatywnie wolno. W pierwszym przypadku (linii czerwonej) gdy ten cukier skoczy wysoko i później spada wysoko to my znów czujemy się głodni, bo  nie ma cukru w naszym organizmie i organizm się go domaga (znowu mamy kolejny cykl, ponownie jesteśmy głodni). W przypadku zielonej linii gdy zjemy produkty pełnowartościowe o niskim indeksie glikemicznym z węglowodanami złożonymi nasz poziom cukru kolokwialnie nie szaleje.

Znając ten schemat zdajesz sobie sprawę, że warto unikać takiego szybkiego podbijania cukru, bo później będzie też szybki spadek.

Lody to sam cukier :/

Lody niestety to cukry proste dostarczasz je do organizmu w postaci płynnej, co za tym idzie szybciej dostają się do naszego krwiobiegu i nasz żołądek nie musi tego specjalnie trawić i rozdrabniać na mniejsze elementy, dlatego szybko nam podnoszą cukier. Dorzuć też fakt, że jest ich relatywnie dużo. Moim zdaniem trzeba brać pod uwagę jakie będą konsekwencje jedzenia lodów.

Będą takie sytuacje i możliwości, że możesz sobie pozwolić na jedzenie lodów i tutaj wyszczególnić można:

  • ,,raz na jakiś czas” – często bywa zgubne, raz na tydzień moim zdaniem za często, dobrą formą uhonorowania swoich wyników w formie nagrody można sobie na nie pozwolić raz na miesiąc
  • na spotkaniu z nowo poznaną dziewczyną/chłopakiem
  • po wysiłku fizycznym
  • rzadziej przed wysiłkiem
  • raczej na masie niż na redukcji

Czy warto jeść loda?

Ja zawsze przed zjedzeniem loda zadaję sobie pytanie czy warto poświęcić 200 kcal na zjedzenie loda czy poświęcić je na bardziej wartościowy posiłek.

Mam nadzieje, że artykule wystarczająco przedstawiłem najważniejsze aspekty jedzenia lodów czy można czy nie można. Ostatecznie zdecydujesz Ty, ja tylko dzielę się swoimi doświadczeniami.

Jeżeli dalej szukasz motywacji to zapraszam Cię do obejrzenia całości filmu oraz innych materiałów z moim udziałem, które znajdują się na moim kanale na YouTube: